tweet

blogs

bewegen met een beperking?

door onze blogger Ellis

Een paar jaar terug zag ik een oproep om mee te doen met een wetenschappelijk onderzoek waarbij beweging & sport onderzocht werd bij kinderen met een beperking. Ikzelf vind het altijd erg belangrijk om mee te werken aan wetenschappelijke onderzoeken, omdat er dan meer bekend wordt over mijn aandoening. Sportief als ik ben, heb ik mij toentertijd aangemeld. Drie november 2017 was het symposium, waarbij de resultaten werden getoond.

Het onderzoek
Iedereen weet het eigenlijk wel: sporten is gezond. Wetenschappelijk bewijs en onderbouwing was er echter nog niet. Hoewel: er zijn meer onderzoeken geweest die betrekking hebben op valide mensen, nooit echt op mensen met een beperking. Hoe gezond is sport nou eigenlijk voor kinderen/jongeren met een beperking? In het HAYS (=Health in Adapted Youth Sports) onderzoek werd dit bekeken. Aan dit onderzoek deden 150 kinderen/jongeren met een beperking mee. Het waren voornamelijk kinderen met Cerebrale Parese en Spina Bifida. Van deze 150 kinderen deed de helft minstens twee keer per week aan sport deed. Tijdens het onderzoek werden er verschillende testen gedaan Er werd onder andere kracht getest, maar ook concentratie, reactievermogen en sprongkracht werd getest. Daarnaast werd nog een VO2MAX test afgenomen. De VO2MAX is de belangrijkste graadmeter over hoe het met jouw conditie gesteld is. De VO2MAX meet de maximale hoeveelheid zuurstof die je iedere minuut op kan nemen. Naast de testen op locatie moest ik ook twee weken een apparaatje bijdragen.  Hoe fit ben je? Wat voor effect heeft dat fit zijn op je beperking? En hoe werkt dit ten opzichte van je zelfvertrouwen? Als je fit bent, ben je dan ook mentaal sterk? Dat zijn dingen die ik in ieder geval graag wilde weten.

Het resultaat
Het resultaat kennen we eigenlijk al. Het resultaat is namelijk, dat het ook voor mensen met een beperking goed is om te sporten. Als je een sport doet die je leuk vind, dan krijg je meer zelfvertrouwen en wordt je ook mentaal sterker. Je bent fitter, fysiek actiever en je zit vaak fijner in je vel. Toch is het niet vanzelfsprekend dat mensen met een beperking sporten. In de aangepaste sport bij sportverenigingen is nog heel veel te halen. Zij moeten ervoor opgeleid zijn, je willen begeleiden en ook de omgeving moet ervoor open staan. Daar stuit je nog te vaak op onbegrip. Ik had dat ook op mijn vorige sportschool. Ik mocht daar wel komen sporten, maar dan moest mijn vader mee. Ik was toen een jaar of 16. Je wilt dan echt niet continu met je vader moeten gaan sporten. Inmiddels kom ik al jaren bij mijn huidige sportschool en kan ik prima mee met de reguliere sporters. Ik wordt niet anders behandeld, sommigen kijken zelfs naar mij op. Ik word geaccepteerd en dat vind ik heerlijk.

Sporten op jouw eigen niveau
Sport betekent niet dat je per se moet gaan trainen voor bijvoorbeeld de paralympische spelen. Beginnen met rustig bewegen en fitter worden is al helemaal prima. Doe wat je leuk vindt en dan vind je er vaak een drive in. Ik vind het heel leuk om te fietsen, maar mijn benen kunnen dat niet altijd meer goed aan en dat zorgt voor pijn. De kunst is dan het bewegen voor jou aan te passen, waardoor je plezier uit het sporten & fitter worden kan halen. Sport kan je een stuk trotser op jezelf maken. Ik ben er bijvoorbeeld ontzettend trots op dat ik de Alpe d’HuZes heb gedaan, maar ik kan ook zo genieten van paardrijden of bijvoorbeeld een rolstoelvaardigheidstraining. Ook dat is sport! Op een positieve manier bezig zijn met bewegen, geeft zoveel voldoening!

Onderstaand filmpje geeft een korte schets over de resultaten van het HAYS onderzoek:

https://www.youtube.com/watch?v=VuWS63avfsM

Sport is gezond! Ook als je een beperking hebt! Dat bewijzen deze onderzoeken maar weer eens. Dankbaar voor de mogelijkheden, dankbaar dat ik WIL, KAN en MAG sporten. Sport draagt bij aan wie ik ben. Het is een groot voorrecht om hieraan te hebben mogen meewerken!