tweet

blogs

de week van toegankelijkheid

door onze blogger Vivian

Het is de Week van de Toegankelijkheid! De laatste tijd was het al enorm veel in het nieuws: gemeentes willen toegankelijker gaan worden en binden zelfs de strijd met elkaar aan. Fantastisch dat het zo’n agendapunt is natuurlijk, maar wat mij betreft moet toegankelijkheid een veel grootschaliger iets worden. Er zijn zoveel dingen die gedaan kunnen worden om te zorgen dat mensen met een beperking makkelijker van A naar B – of voor mijn part van A naar Z! – kunnen komen, en zou het nou echt zo moeilijk of onlogisch zijn om dat wettelijk vast te leggen?

Onbeperkt Openbaar Vervoer
Deze week presenteerden de mensen van No Limits Network een petitie met maar liefst elfduizend handtekeningen voor onbeperkt openbaar vervoer aan staatssecretaris Van Rijn. Het was een enorme campagne, waar ook Bekende Nederlanders zich voor uitspraken, en als rolstoelmeisje heb ik ook getekend. Want met dat OV is nog wel wat mis. Natuurlijk, de rolstoelplaatsen in de metrowagons zijn prima. Maar zie dan eerst maar eens ín de metro te komen: veel te grote ruimtes tussen perron en wagon zorgen ervoor dat je vast komt te zitten (zeker met een elektrische rolstoel) en de deuren gaan veel te snel dicht. Ik zeg: installeer een extra knop bij de deuren zodat er een inrijplankje uit de metro schuift en laat de deuren alsjeblieft minimaal 30 seconden open. En dan heb ik het nog niet over de treinen: het schijnt dat ik van tevoren de rolstoelassistentie moet reserveren als ik met de trein wil. Vind je het gek dat ik dat nog nooit heb gedaan… terwijl het zoveel deuren richting zelfstandig reizen zou kunnen openen! Dat moet toch makkelijker kunnen?
En oké, ik ben geen verkeersexpert. Dus als dit niet kan, dan moet er misschien maar een extra OV-systeem komen met rolstoeltaxi’s die je gewoon het hele land door kunnen vervoeren tegen betaling met de OV-chipkaart. Is dat echt zo’n hoge eis?

Standaard lift
Ik bevind me in een positie dat ik niet zo heel vaak met het OV hoef. Wat ik veel belangrijker vind, is dat ik me geen zorgen hoef te maken over de toegankelijkheid van gebouwen als ik ergens heen wil. Volgens mij is er inmiddels al een wet die stelt dat alle openbare gebouwen toegankelijk moeten zijn. Super natuurlijk, maar niet toereikend. Stel dat ik naar de CoffeeCompany wil om te studeren en het is beneden te druk, dus ik wil boven zitten. Dan moet er toch een lift zijn? En op bezoek bij een bekende lukt ook niet altijd, want niet alle flatgebouwen zijn voorzien van een lift. Ik zeg: maak het installeren van liften wettelijk verplicht voor álle gebouwen met verdiepingen. Maakt niet uit of het kantoren, horecazaken, scholen, flats of winkels zijn. Gewoon standaard overal liften. Lijkt me een hele redelijke eis, toch?

Stoepranden
En als we dan toch bezig zijn… ik juich altijd vanbinnen als ik op straat ben en ik zie dat er een afritje bij de stoep is, maar mijns inziens zijn er nog véél te weinig. Met een rolstoel een stoeprand af keilen is niet echt een pretje en ertegenop met een elektrische rolstoel is nog veel minder fijn. Waarom niet gewoon om de 1 à 2 meter een afritje maken? Is voor mensen met kinderwagens ook nog eens makkelijker.

Invalidenplaatsen
Oké, wat parkeerplaatsen voor invaliden betreft heb ik weinig te klagen, want daar zijn er al heel veel van en vaak zijn ze ook nog eens gratis – super dus. Maar het probleem is dat lang niet alle invalidenparkeerplaatsen ook echt invalidenparkeerplaatsen zijn. Ik weet niet hoe het met andere rolstoelgebruikers zit, maar ik heb er een hekel aan als zo’n plaats naast de stoeprand is. Zie dan maar eens uit te stappen als je wankele benen hebt. Ik zeg: maak bréde – en dan ook echt bréde – invalidenparkeerplaatsen wettelijk verplicht zodat je aan beide kanten ruim kunt uitstappen en niet klemgezet kunt worden door andere auto’s of acrobatentoeren hoeft uit te voeren met de stoeprand. Beter nog: maak invalidenparkeerplaatsen óp de stoep. Dat is nog het meest chill van allemaal.
Standaardliften, onbeperkt openbaar vervoer, stoepranden, parkeerplaatsen… het lijken hele simpele dingen. Basale dingen, die toch van groot belang zijn voor mensen met een beperking. Waarschijnlijk is het allemaal ingewikkelder dan ik denk om dit te realiseren, maar hé… als er elfduizend mensen zijn die onbeperkt OV willen, dan willen die misschien ook wel breed kunnen parkeren, overal de lift kunnen gebruiken en niet meters verderop hoeven zoeken naar een opritje op de stoep. Wij zijn een behoorlijk grote groep Nederlanders en als het voor de regering belangrijk is dat wij óók kunnen participeren, dan lijken dit me hele redelijke eisen.