tweet

ik&zo

In de puberteit gebeurt er zo ontzettend veel met je en vaak kan jij daar helemaal niks aan doen. Er gebeuren dingen in je lichaam en in je hersenen, waardoor je bijvoorbeeld:
– ’s Avonds heel slecht in slaap komt
– Je snel of vaak down bent, alsof niemand je begrijpt
– Je heel snel dingen doet of zegt waar je achteraf misschien ontzettend spijt van hebt, maar dan is het al te laat
– Je vrienden veel belangrijker voor je zijn dan je ouders
Herkenbaar? Het hoort er helemaal bij!

Pesten
Pesten is verschrikkelijk en mag eigenlijk niet gebeuren. In de praktijk is het helaas niet helemaal te voorkomen. Maar wat doe je wanneer je hier mee te maken krijgt? Je hoeft het er niet bij te laten zitten! Houd het niet alleen maar voor jezelf. Wanneer je het moeilijk vindt om hier met je ouders over te praten, dan deel je het met iemand anders. Hier hebben we ook wat mogelijkheden neergezet waar je heen kunt met vragen of voor steun. Belangrijk is dat je leert om voor jezelf op te komen. Leer nee te zeggen. Dit kun je oefenen in een veilige omgeving. Sporten kan ook helpen om wat zekerder over jezelf te worden.

Als je te maken hebt gehad met pesten, kan dat een flinke impact op je zelfvertrouwen hebben. Op pestweb vind je informatie over (cyper)pesten en gepest worden. Je kan ook contact opnemen met de Kindertelefoon. Elke dag van 14.00 tot 20.00 kun je je vragen over pesten stellen. Het is ook mogelijk om met een medewerker te chatten.

Rechten en plichten
Wist je dat je volgens het Kinderrechtenverdrag recht hebt op gratis en goed onderwijs, goede gezondheidszorg en opvang? Dat alle kinderen recht hebben op bescherming tegen mishandeling, uitbuiting, verwaarlozing, kinderarbeid, oorlogsgeweld, handel en slavernij? En dat je er recht hebt op hebt om te worden betrokken bij wat jou aangaat?
Je mag je mening uiten en je mag meepraten/beslissen over zaken die jou aangaan. Wil je meer weten hierover of vind je dat deze rechten worden geschonden? Dan kun je terecht bij de Kinderombudsman.

Testing
Het gaat misschien een beetje anders bij jou; uiteindelijk gaat het erom hoe je daar zelf mee omgaat. Wil je meer weten over hoe je in elkaar zit en wat je nu echt wil en kan? Doe dan eens een persoonlijkheidstest. Persoonlijkheidstesten zijn vaak gericht op wat jij denkt van werk of vriendschappen en relaties. Op het internet zijn veel testen te vinden om te doen, sommigen zijn gratis en voor anderen moet je je aanmelden of betalen. Je vindt ze o.a. bij 123test.

Ben je depri?
Zit je al een tijdje niet zo lekker in je vel? Heb je last van sombere buien, geen zin om dingen te ondernemen, betrap je jezelf steeds vaker op negatieve gedachten over jezelf of over de wereld om je heen? Op de site Grip op je dip vind je informatie hoe daar het beste mee om te gaan…

Chronisch ziek
Heb jij een chronische aandoening en wil je tips en oefeningen om op eigen kracht te leren omgaan met je chronische ziekte? Kijk dan eens bij deze zelfhulpmodule.

Positief zelfbeeld
Soms zijn onze gedachten negatief en zelfverwijtend. Die gedachten zijn meestal niet waar. Bijvoorbeeld: “Niemand houdt van mij!” “Ik doe ook altijd alles verkeerd!” We zijn ook veel kritischer naar onszelf toe dan dat we voor anderen zijn. Als je zo tegen jezelf praat, ga je die negatieve gedachten geloven en krijg je een negatief zelfbeeld.

Je kunt je gedachten sturen. Heb je een negatieve gedachte, bedenk dan of deze gedachten wel de waarheid is. Als je bijvoorbeeld denkt: “Ik kan nooit iets goed doen!”, ga dan voor jezelf na wat je wel goed kunt. Je vindt vast een heleboel dingen. Als je dit iedere keer doet als je jezelf betrapt op een negatieve gedachte, ga je echt anders denken over jezelf. En blijf jezelf volhouden: “Niemand is volmaakt”, dus het is niet erg als er af en toe iets minder gaat.

Probeer negatieve gedachten (“Wie wil er nu vrienden met iemand in een rolstoel worden?”) en gevoelens zoals haat, schuld, boosheid en angst te stoppen en om te zetten in positieve gedachten (“Natuurlijk wil iedereen vrienden met mij worden, want ik ben een heel tof persoon.”) Meer weten over hoe je positief over jezelf kunt denken? www.opeigenbenen.nu

Wil je je zelfbeeld testen? Check this!

Gescheiden ouders
Het wordt er niet makkelijker op als je ouders uit elkaar gaan. Wil je je ervaringen delen of lezen en horen hoe anderen daar mee omgaan, kijk dan bij Villa Pinedo (voor en door jongeren).

Mishandeling, verwaarlozing of misbruik komt best vaak voor. Als het je gebeurt, zal je daar niet makkelijk over praten. Angst voor de gevolgen voor het hele gezin, schaamte en schuldgevoel, onwetendheid en onzekerheid, angst voor tegenmaatregelen van ouders of andere familieleden kunnen je tegenhouden. Stichting STUK maakt deze onderwerpen wel bespreekbaar.