Hoezo Anders – Anders

0

Een kind opvoeden met zichtbare of niet-zichtbare beperkingen is over het algemeen zwaar. De onzekerheid voor de diagnose (wie gelooft je?) en het dubbele gevoel na de diagnose (dus toch en wat nu?) zijn al slopend. Daarna volgt vaak een periode van therapieën, het vinden van de juiste zorg en ondersteuning op (een speciale) school en de verdeling van aandacht tussen je zorgintensieve kind en de eventuele andere kinderen, je partner, je werk, familie en vrienden en ‘last but not least’ jezelf. Als je denkt dat je alles net een beetje op de rit hebt, staat er een nieuwe fase voor de deur. Normaal noemen ze dit de pubertijd. Maar deze periode kan wel eens heel anders worden met een kind dat ADHD, ASS, LVG of welk label dan ook heeft. Daniella Krijger maakt zich zorgen over de toekomst van haar zoon Tijn. Tijn heeft het velo-cardio-faciaalsyndroom (VCFS of 22q11) en de diagnoses ADHD en ASS. Hij heeft problemen met leren én omdat zijn spraak niet goed ontwikkeld is, is hij ook nog slecht te verstaan. Om erachter te komen hoe andere jongeren met een ‘etiket’ zich staande houden in deze veeleisende en resultaatgerichte maatschappij zocht ze jongeren en volwassenen met VCFS, ASS en ADHD op. Ze spraken over zelfvertrouwen, leerproblemen, liefdesrelaties, depressiviteit, medicatie en drugs. Ook het thema pesten kwam in meerdere gesprekken aan de orde. In ‘Anders’ lees je deze persoonlijke verhalen en hoe 'we’ in de maatschappij omgaan met mensen die afwijken van de massa.

Dit boek gaat over opgroeien met het gevoel 'anders’ te zijn. Maar je bent niet alleen. Informatie en kennis delen is juist in die puberteit belangrijk. Eigenlijk zou iedereen moeten lezen waar mensen met een (onzichtbare) handicap tegenaan lopen en waarom ze juist zoveel meer respect verdienen. Een grotere bekendheid van het leven met een niet-zichtbare beperking of chronische zoekte in het algemeen en met VCFS in het bijzonder, zal bijdragen aan meer begrip en geduld voor deze mensen die zo anders lijken maar zo gewoon zijn als iedereen.